In 1770 bouwde Mattheus de Crane het huidige orgel in de kerk. De Crane was van 1753 tot 1766 organist in de Barbarakerk in Culemborg waar Verhofstad het orgel in 1719 had gebouwd. De Crane was dus vertrouwd met het werk van Verhofstad. Waarschijnlijk was De Crane als orgelbouwer autodidact, maar hij mag verondersteld worden goed te hebben gekeken naar het hem zo vertrouwde orgel in Culemborg. Geen wonder dat we orgelbouwprincipes van Verhofstad terugvinden in het werk van De Crane. Van hem zijn drie orgels bewaard gebleven: in Est, Waspik en Batenburg.
De orgelkas heeft een klassieke vorm met versieringen in Louis XV-stijl, aangebracht door beeldsnijder Petrus Verhoeven. Tot ongeveer 1900 bleef het instrument ongewijzigd. Maar toen bracht de geest van de tijd mee dat de Mixtuur en de Trompet plaats moesten maken voor de meer ‘zoet gevooisde’ registers Salicionaal en Voix Céleste. In 1987 is het orgel gerestaureerd door orgelbouwer Verschueren onder advies van Aart van Beek. Daarbij werden de Mixtuur en Trompet weer in ere hersteld. De Trompet werd naar het voorbeeld van Waspik nieuw gemaakt. In 2015 verrichtte Verschueren groot onderhoud waarna het orgel op 13 november van dat jaar met een bespeling door Gert Oldenbeuving weer in gebruik kon worden genomen. Sindsdien klinkt het orgel, waarvan de klank kan worden getypeerd als beschaafd en helder, weer in volle glorie.
Dispositie:
Prestant 8
Holpijp 8
Octaaf 4
Gemshoorn 4
Superoctaaf 2
Fluit 4
Mixtuur IV
Cornet III D
Trompet 8 B/D
Aangehangen Pedaal